2015/03/28

නදියේ ගීතය


























දැන සිටියෙමි මම ගංගාවන් ගැන:
මේ ලොව තරමටම පැරණි වූ
මිනිස් නහරවල ගලන ලෙයටත් වඩා පැරණි වූ
ගංගාවන් ගැන දැන සිටියෙමි මම

ගංගාවන් තරමටම
ගැඹුරු වී ඇත මා ආත්මය.

අලුයම ළපටි වූ කල
යුප්‍රටීස් නදියෙහි ගිලී නෑවෙමි
කොංගෝ නදිය අසබඩ
මා ගෙපැල තනාලූයෙමි
නින්ද යනතුරු මට
නදිය ගැයී නැලවිලි ගී

බලා නයිල් නදිය දෙස
ඉදි කළෙමි පිරමීඩ එහි ඉවුරු මත
ලින්කන්* යාත්‍රා කරන විට
මිසිසිපි නදිය ගයන සැටි ඇසිණි මට
කලලින් පිරි එහි පත්ල
හිරු බැස යන කලට
රන් පාටට හැරෙන සැටි දුටිමි මම

දැන සිටියෙමි මම ගංගාවන් ගැන:
පැරණි, අඳුරු ගංගාවන් ගැන

ගංගාවන් තරමටම
ගැඹුරු වී ඇත මා ආත්මය.
















- ලැන්ග්ස්ටන් හියුස් (1902-1967)
(The Negro speaks of rivers)


*ඇමෙරිකා එක්සත් ජනපදයේ දහසයවැනි ජනපතිවරයා වූ ඒබ්‍රහම් ලින්කන්  නව යොවුන් තරුණයෙකුව සිටියදී පාරුවක නැගී මිසිසිපි නදිය ඔස්සේ යාත්‍රා කොට නිව් ඕර්ලියන්ස් නගරය වෙත ගියේය. 1828 දී සහ 1831 දී වශයෙන් දෙවරක් ඔහු මේ යාත්‍රාවෙහි යෙදිණි. ඔහුගේ ජීවිතයට අත්දැකීම් සම්භාරයක් රැස්කර දුන් මේ නදී යාත්‍රා දෙක, ඇමෙරිකාවේ විශාලතම වහල් වෙළෙඳපොළ වූ නිව් ඕර්ලියන්ස් නගරයට ඔහු නිරාවරණය කළේය. මේ අත්දැකීම් පසු කලෙක වහල් මෙහෙය අහෝසි කරන්නට ඔහු දැරූ ප්‍රයත්නවලට විශාල පිටිවහලක් සැපයූ බව කියැවේ. 1862 දී ලින්කන් ඇමෙරිකා එක්සත් ජනපදය තුළ වහල් සේවය අහෝසි කළේය.  

චිත්‍රය: Phoebe Beasley

3 comments:

  1. ගංගාවක් සේ ගැඹුරු යැයි සිතූ මා ආත්මය
    රළ නඟා සෙලවෙන්නෙය
    කැරකෙන්නෙය, වියරු වැටෙන්නෙය
    සිඳු රළක් මෙන් එසවෙන්නෙය

    ධවල පැහැයෙන් යුතු බඩ මහත
    රාජාලියෙකු මෙන් මිදී යමි දියෙහි
    සිප්පි කටුවක් මෙන් සැඟව යමි රළෙහි
    එහෙත් එක වර සිඳු රළ පසාරු කරගෙන පැමිණෙන මෝරෙක්
    ගිල දමන්නෙය, විසි කරන්නෙය මා ගෙන අත්ලට

    සන්ධ්‍යාවේ පාණ්ඩු පැහැය කලඹන්නෙය නෙරළු තුරු
    ක්ෂය රෝගය වැළඳ මෙන් පෙණ දමා කහින්නෙය රළ
    මියෙන්නට ආසන්නය අහස කොලරාව වැළඳ මෙනි
    ගැඹුරු යැයි සිතු අහස් කුස මිය යන්නෙය තාරකාවන්

    ReplyDelete
    Replies
    1. පරිවර්තනයෙන් අනුප්‍රාණය ලැබුවාට ස්තූතියි.

      Delete
    2. නිලූක මහතාට කදූගෙන් ලැබෙන්නේ හොද අත්දැකීමක් කියා සිතනවා

      Delete

සෙවුම්